Prodej nemovitosti
Proces prodeje nemovitosti by správně měl začínat tím, že si seženete veškeré dostupné informace k nemovitosti
Měli byste si tedy opatřit tyto základní dokumenty:
- nabývací titul (obvykle kupní nebo darovací smlouva)
- prohlášení vlastníka (v případě, že se jedná o byt)
- rozpis měsíčních nákladů
- stavební povolení a kolaudační rozhodnutí (obvykle v případě domů)
- PENB (průkaz energetické náročnosti budov, který je v drtivé většině případů nutný, pokud se nejedná o pozemek)
- stanovy SVJ (v případě bytu)
Následně doporučujeme nechat si svou nemovitost ocenit, abyste věděli, za jakou tržní částku je nemovitost prodejná.
Pokud tedy budete chtít znát hodnotu své nemovitosti, můžete se na nás obrátit. Ocenění nemovitosti vypracováváme na začátku každého prodeje v rámci nezávislé konzultace, tedy ještě před podpisem jakékoliv smlouvy, která by nás vzájemně k něčemu zavazovala.
Předpokládejme, že už znáte tržní hodnotu Vaší nemovitosti a rozhodli jste se prodej uskutečnit ve spolupráci s profesionálním realitním makléřem. Společně s ním sestavíte harmonogram průběhu prodeje. Ten už sice každý odborník má ve standardu, ale je nutné jej upravit na míru Vaší nemovitosti a především situaci, ve které se nacházíte.
Další průběh je většinou následující:
- Nemovitost je potřeba připravit po právní stránce (to znamená zajištění bezdlužnosti, případně vyčíslení závazků).
- Následuje fyzická příprava nemovitosti (například úklid, vystěhování, výmalba, homestaging, atd.).
- Dále se připravují marketingové materiály (sem patří zejména profesionální fotografie, videoprohlídka, 3D virtuální prohlídka, půdorys, atd.).
- U specifických nemovitostí může dávat smysl například také technická inspekce nemovitosti. Ta pro zájemce deklaruje stav nemovitosti a bere na sebe zodpovědnost za technický stav nemovitosti, když se jedná o nemovitost ve špatném technickém stavu, nebo když jsou o tomto stavu pochybnosti.
- Když je vše připraveno, přichází na řadu poutavý inzerát a začátek inzerce. Inzerce by měla být proaktivní, tedy aktivně oslovovat pokud možno všechny potenciální zájemce, kteří se v daném čase na trhu nacházejí.
- Následující dny se převážně komunikuje se zájemci a v domluveném termínu se organizuje prohlídkový den.
- Po prohlídkovém dni dávají zájemci najevo svůj zájem, podávají například protinávrhy ceny, atd.
- Jakmile je zájemce vybrán a akceptován, podepisuje se trojstranná rezervační smlouva. Poté se pokračuje laděním smluvní dokumentace, komunikuje se s advokáty, bankami, atd.
- Když jsou smlouvy odsouhlasené, podepíší se a po zaplacení kupní ceny do advokátní úschovy jsou vloženy na katastr nemovitostí.
- Po přepisu na nového majitele je potřeba nemovitost v termínu předat a přepsat energie, zrušit trvalé bydliště, atd.
Proč tedy spolupracovat s profesionálem při prodeji?
Prodáte svou nemovitost za nejvyšší možnou tržní cenu, protože o ní bude vědět maximum zájemců na trhu.
A jestli Vám jde naopak o rychlost, můžete se spolehnout na to, že celý proces bude rychlý a s hladkým průběhem.
Ušetříte čas, protože makléř na vše myslí za Vás. Vše zařizuje člověk, jehož cílem je, abyste byli jeho nadšeným klientem a doporučili ho. Když totiž neodvede špičkovou práci, tak jej nedoporučíte a on by dlouhodobě nemohl fungovat.
Vaše peníze z prodeje budou v bezpečí, takže můžete klidně spát, protože dostanete všechny peníze do poslední koruny.
A nakonec to nejlepší… profesionální realitní makléř, si na svou práci vydělá a ještě vydělá peníze Vám. Stejně jako když si zaplatíte špičkového fitness trenéra, dosáhnete svého cíle rychleji, lépe a bezbolestněji, protože jste na jedné lodi a sledujete jeden společný cíl. I špičkový realitní makléř s Vámi bude spolupracovat tak, abyste Vašeho cíle dosáhli.